دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری نخستین جشنواره پرده خوانی و نقالی «غدیر» مطرح شد:

تندیس بلورین مرشد ترابی نشان جشنواره می‌شود/ تلاش برای پرده‌خوانی و نقالی در قهوه‌خانه‌های 3، 4 نقطه از تهران

نشست خبری نخستین جشنواره پرده خوانی و نقالی «غدیر» امروز ۲۰ شهریور با حضور کوروش زارعی دبیر این جشنواره، امیرحسین شفیعی دبیر اجرایی و حسین عالم بخش قائم مقام دبیر این جشنواره در حوزه هنری برگزار شد.
کد خبر : 117066

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در نشست خبری جشنواره پرده خوانی و نقالی «غدیر» که قرار است از 22 شهریورماه برگزار شود، از برگزاری مراسم بزرگداشت برای مرشد میرزاعلی و دو شهید مدافع حرم خبر داد و گفت: «میرزاعلی که چندین سال است به دلیل بیماری قادر به پرده‌خوانی و نقالی نیست در این جشنواره مورد تقدیر قرار می گیرد. همچنین در این دوره دو بزرگداشت دیگر به شهیدان مدافع حرم سید جواد اسدی و احمد غلامی اختصاص خواهد داشت که هر دو پیشینه کار نمایشی و تعزیه داشته‌اند.»


وی افزود: «قرار است در این جشنواره تندیس بلورین مرشد ترابی اهدا شود که در سال‌های بعدی نشان اصلی جشنواره خواهد بود.»


وی همچنین بیان کرد: «تمام توان و قلممان را به کار می‌گیریم که این اتفاق فقط به جشنواره ختم نشود و بعد از برگزاری جشنواره بتوانیم شرایط اجرای عمومی آثار را فراهم کنیم.»


مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در معرفی هرچه بیشتر این جشنواره گفت: « ما قرار است درباره واقعه غدیر و شخصیت امام علی (ع) یک جشنواره موضوعی داشته باشیم و نمی خواهیم مثل جشنواره های دیگر به بن بست بخوریم. زیرا این مساله یکی از معضلات جشنواره های موضوعی است. به طور مثال وقتی ما از امام رضا(ع) در جشنواره رضوی حرف می زنیم موضوعات ما به شفا منحصر می شود درحالیکه باید بیشتر به شخصیت و اندیشه این امام بپردازیم. »


وی ادامه داد: «ما همچنین آرزو داریم در 3 یا 4 نقطه از تهران با قهوه‌خانه‌ها صحبت کنیم تا نقالان بتوانند همچون ایام قدیم در آنجا پرده‌خوانی و نقالی کنند. در این راستا قرار است با قهوه‌خانه پشت ساختمان حوزه هنری نیز صحبت کنیم تا هم نقالان بتوانند آثارشان را اجرا کنند و هم به لحاظ اقتصادی درآمدزایی کنیم.»


برگزاری سالانه و جزئیات آن


مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در این نشست رسانه ای اعلام کرد: «ما تصمیم داریم به پاسداشت دهه ولایت جشنواره سراسری پرده‌خوانی و نقالی غدیر را به صورت سالانه برگزار کنیم. »


وی در پاسخ به سوال خبرنگار فرهنگی آنا مبنی بر برنامه های جشنواره برای آموزش و آشنایی جوانان علاقه‌مند به نقالی و پرده‌خوانی گفت: «ما با نسلی از محققان، نقالان و پرده‌خوانان روبه‌رو هستیم که اگر از برکت وجودشان استفاده نکنیم بعدها تأسف خواهیم خورد و چون تجربیات در این زمینه در سینه این بزرگان است باید سعی در انتقال آن به جوانان نیز باشیم. حتما در سال آینده آموزش را در برنامه‌‌ها به صورت جدی دنبال خواهیم کرد. همچنین تصمیم داریم در دوره بعد از مرشد سعیدی و داوود فتحعلی بیگی دعوت کنیم که طومار متنوع درباره غدیر و ابعاد زندگی حضرت علی (ع) بنویسند تا جوانان علاقه‌مند به این بخش به سراغ کارهایی که سندیت ندارد نروند.»


هنرمندان نقال و پرده خوان مجمع، صنف و خانه‌ای ندارند


در ادامه امیرحسین شفیعی افزود:‌ «هنرمندان نقال و پرده خوان نه مجمع، نه صنف و نه خانه‌ای ندارند و این در حالی است که لازمه حیات هنرمند دیده شدن آن است. بنابراین جشنواره سراسری پرده‌خوانی و نقالی غدیر به عنوان یک جشنواره مختص به نقالی و پرده‌خوانی زمینه دیده شدن هنرمندان را فراهم می کند.»


قائم مقام دبیر جشنواره نیز در این نشست اعلام کرد: «مباحث مالی یکی از بخش های اصلی جشنواره‌ها است و لازم است که بگویم کار این جشنواره به شکلی جهادی آغاز ش. بخشی از هزینه ها را موسسه تسنیم نور و بخشی دیگر را حوزه هنری و بسیج که اخیرا به ما پیوسته است تقبل می‌کنند.»


وی درباره موضوع این جشنواره نیز تصریح کرد: «با توجه به این‌که قرآن به عنوان کتاب آسمانی ما از قصه‌هایی تشکیل شده به این فکر کردیم که هنر به عنوان یک ابزار می‌تواند برای انتقال مفاهیم مورد نظر استفاده شود.»


امیرحسین شفیعی گفت: «نخستین جشنواره سراسری پرده‌خوانی و نقالی غدیر از 22 شهریورماه مصادف با عید سعید قربان در تئاترشهر آغاز می‌شود و تا 29 شهریورماه یعنی شب عید غدیر ادامه خواهد داشت.


وی ادامه داد: «در این جشنواره نقالان 14 شهرستان به اجرای آثار می‌پردازند. همچنین در عید غدیر در چند حسینیه و مسجد نقالی و پرده‌خوانی خواهیم داشت و مجتمع فرهنگی غدیر میزبان اجراهای ویژه بانوان خواهد بود.»


دبیر اجرایی نخستین جشنواره سراسری پرده‌خوانی و نقالی غدیر تصریح کرد: « جشنواره امسال به صورت غیررقابتی برگزار می‌شود اگرچه قرار است 3 اثر نماییش به جشنواره آیینی سنتی راه پیدا کند.»


وی در خصوص دیگر اتفاقات نخستین جشنواره سراسری پرده‌خوانی و نقالی غدیر تشریح کرد: «در مراسم اختتامیه جشنواره که 29 شهریورماه در تالار مهر حوزه هنری برپا خواهد شد کتاب مهدی دریایی که درباره غدیر است رونمایی خواهد شد. همچنین از هنرمندان پیشکسوت نیز دعوت به عمل آمده تا به اجرای آثارشان بپردازند و من امیدوار هستم در سال‌های آینده این جشنواه با قدرت بیشتری برگزار شود.»


اجرای 25 مجلس نقالی و پرده‌خوانی


شفیعی با تاکید بر این‌که این جشنواره قصد دارد بستری را فراهم آورد تا هنرمندان نقال به دور یک میز گردهم آیند افزود: «در این دوره 70 هنرمند آثارشان را به دبیرخانه ارائه کردند که از این میان 25 هنرمند فعال آثارشان را در قالب جشنواره ارائه خواهند کرد.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته